Transparența contribuie la consolidarea principiilor democrației și la respectarea drepturilor fundamentale, așa cum sunt definite în articolul 6 al Tratatului UE și în Carta drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene.

Transparența urmărește asigurarea unui acces mai larg al cetățenilor la informațiile și documentele aflate în posesia instituțiilor statului, participarea cetățenilor la procesul decizional și asigurarea legitimității, eficacității și responsabilității administratiei față de cetățean.

Conceptul de transparență a procesului decizional derulat în instituții se referă la asigurarea accesului cetățenilor la documentele aflate în gestiunea instituțiilor statului precum și la consultarea cetățenilor cu privire la adoptarea unor reglementări.

Concret, transparența implică:

  • informarea din oficiu a persoanelor asupra problemelor de interes public care urmează să fie dezbătute de autoritățile administrației publice centrale și locale, precum și asupra proiectelor de acte normative;
  • consultarea cetățenilor și a asociațiilor legal constituite, la inițiativa autorităților publice, în procesul de elaborare a proiectelor de acte normative;
  • participarea activă a cetățenilor la luarea deciziilor administrative și în procesul de elaborare a proiectelor de acte normative

În România, asigurarea transparenței instituționale este reglementată de Legea nr. 52/2003, care cuprinde prevederile legislației europene.

La nivelul Comunei Hopârta, transparența este asigurată de secretarul general al comunei Hopârta, care menține relația cu societatea civilă, inițiază și organizează consultări cu societatea civilã (sindicate, patronate, organizații neguvernamentale) și asigură transparență la nivelul instituției în procesul decizional.

Pentru a oferi cetățenilor posibilitatea de a participa activ la elaborarea reglementărilor, Primarul comunei, prin persoana responsabilă cu relația cu societatea civilă organizează acțiuni pentru informarea și consultarea cetățenilor și a societății civile asupra problemelor de interes public ce urmează să fie dezbătute și asupra proiectelor de acte normative.

În acest sens, persoana responsabilă va organiza intalnirea, va publica pe site-ul propriu si va afisa la sediul propriu, alaturi de documentele mentionate la art. 7 alin. (2) din Legea nr. 52/2003, si modalitatea de colectare a recomandarilor, modalitatea de inscriere si luare a cuvantului, timpul alocat luarii cuvantului si orice alte detalii de desfasurare a dezbaterii publice prin care se asigura dreptul la libera exprimare al oricarui cetatean interest.  
Dezbaterea publica se va incheia in momentul in care toti solicitantii inscrisi la cuvant si-au exprimat recomandarile cu referire concreta doar la proiectul de act normativ in discutie.

La nivelul autorității publice locale Comuna Hopârta, propunerile, sugestiile şi opiniile cu privire la proiectele de acte normative, pot fi transmise la adresa de e-mail: primaria_hoparta@yahoo.com, precum și la sediul Primăriei comunei Hopârta, la biroul secretarului general, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site.

Contact:

Andonie Sanda Gabriela – secretarul general al Comunei Hopârta

Tel. 0258.875.713

e-mail: primaria_hoparta@yahoo.com

Rapoarte implementare Legea nr. 52/2003 și Legea nr. 544/2001

Propuneri și sugestii

Registrul asociațiilor, fundațiilor și federațiilor luate în evidență

Nr. crt.Denumire completă a organizațieiCodul de înregistrare fiscală

Având în vedere prevederile legale din Ordonanța Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații și anume art. 51 și 52, referitoare la comunicarea în vederea consultării cu aceste organizații pentru stabilirea unor programe sau activități comune, punem la dispoziția organizațiilor interesate Registrul asociațiilor, fundațiilor și federațiilor luate în evidența Primăriei comunei Hopârta.

Obiectivele acestui registru vizează:

  • evidența asociațiilor, fundațiilor si federațiilor care s-au adresat instituției în acest scop;
  • comunicarea în vederea consultării cu aceste organizații pentru stabilirea unor programe sau activități comune, conform art. 51 și 52 din O.G. nr. 26/2000;
  • comunicarea în vederea consultării cu aceste organizații cu privirea la proiectele de acte normative și politici publice, conform legii nr. 52/2003, art. 7 alin. (1) și (3) și art. 5.

Pentru a vă putea înscrie în registru vă rugăm să depuneți o cerere în acest sens, semnată de reprezentantul legal al organizației, la Compartimentul relații cu publicul din cadrul Primăriei Hopârta, însoțită de următoarele documente:

  • Copiile de pe înscrisurile doveditoare constituirii legale;
  • Actul constitutiv și statutul asociației, fundației sau federației, din care să rezulte obiectul de activitate;
  • Codul unic de înregistrare fiscală.

BULETIN INFORMATIV

publicat în conformitate cu prevederile Legii nr. 544 / 2001 privind liberul acces la  informaţiile de interes public

 Asigurarea accesului la informaţiile de interes public conform Legii 544 / 2001 se face  din oficiu sau la cerere pe adresa de e-mail: primaria_hoparta@yahoo.com sau la adresa Primăria comunei  Hopârta, comuna Hopârta, sat Hopârta, str. Școlii, nr. 159, judeţul Alba, telefon: 0258875713 / fax 0258875713

 Conform art. 5, alin.(2) din Legea nr. 544 / 2001 privind liberul acces la informaţiile de  interes public, autorităţile şi instiţutiile publice au obligaţia să publice şi să actualizeze anual un  buletin informativ care va cuprinde urmtoarele informaţii de interes public:

a) actele normative care reglementează organizarea şi funcţionarea autorităţii sau instituţiei  publice; https://www.primariahopirta.ro/legislatie/

b) structura organizatorică, atribuţiile compartimentelor;

c) numele şi prenumele persoanelor din conducerea autoritţii publice şi ale functionarului  responsabil cu difuzarea informaţiilor publice; 

Primar – Popa Augustin

Viceprimar – Oltean Vasile

Secretar general – Andonie Sanda Gabriela

Funcţionarul responsabil cu difuzarea informaţiilor publice – Andonie Sanda Gabriela

d) coordonatele de contact ale autorităţii sau instituţiei publice  https://www.primariahopirta.ro

e) audienţe https://www.primariahopirta.ro/informatii-de-interes-public/

f) sursele financiare, bugetul şi bilantul contabil; 

g) programele şi strategiile proprii; https://www.primariahopirta.ro/statutul-unitatii-administrativ-teritoriale/

h) lista cuprinzând documentele de interes public; 

i) lista cuprinzând categoriile de documente produse şi/sau gestionate, potrivit legii;  https://www.primariahopirta.ro/informatii-de-interes-public/

j) modalitatile de contestare a deciziei autoritţii sau a institutiei publice în situaţia în care  persoana se considera vatamata în privinta dreptului de acces la informaţiile de interes public  solicitate. https://www.primariahopirta.ro/informatii-de-interes-public/